Výstava Podoby smaltu, která je k vidění od 2. ledna v Redutě, představí širokou škálu smaltovaných cedulí z produkce Smaltovny Tupesy, a. s. Tradice výroby smaltovaných tabulí v Tupesích se pojí již s rokem 1947, od této doby se smaltovna stala největším výrobcem smaltovaných tabulí s klasickou technologií nanášení smaltu tzv. mokrou cestou v České republice. Na výstavě se představí především ukázkami orientačních, reklamních cedulí a retro cedulí.
Návštěvník bude mít rovněž příležitost vidět originální smaltované obrazy autorek Oliny Francové a Alexandry Horové. Obě autorky v roce 1991 spoluzakládaly první ženskou avantgardní výtvarnou skupinu Koza Nostra.
Na výstavě Podoby smaltu je k vidění více než 50 smaltovaných obrazů a cedulí, které představují rozmanitost této technologie.Výstava zde bude k vidění až do 4. února.
Alexandra Horová
je absolventkou VŠUP v Praze, věnuje se tvorbě smaltů a příležitostně také tvorbě autorského šperku. Pro autorku je typická cyklická tvorba fungující jako vlny. Vyznačuje se tím, že se k tématům opakovaně vrací, rozvíjí je, ale zároveň i zklidňuje tematizované příběhy, jako například současné variace na dámské osobní prádlo nebo starší témata Zahrady a Portréty.
V posledních desetiletích se i u nás ojediněle setkáváme s rozměrnými či monumentálními díly s použitím technického smaltu. Proto se neodbytně vtírá otázka, proč jejich autoři nejdou pohodlnější cestou aplikace akrylových či jiných barev, proč překonávají technologické obtíže smaltu, proč podstupují riziko nejistého výsledku, do něhož nelze dodatečně vstoupit pozdějším zásahem?
Odpověď lze nalézt snad jen v surovině samé, v jejích neopakovatelných vlastnostech sklovitého povrchu a vnitřní hloubky, v pocitu rozechvění a napětí, které přináší mystérium tvůrčího procesu dávné techniky ověřené sice mnoha staletími, ale přesto stále nové, jedinečné, dobrodružné.
A tyto vlastnosti využívá autorka beze zbytku, když přemýšlí nejen o tom, co vytvořit, ale také jak. Jak vytěžit maximum z možností smaltu a zároveň nepopřít jeho charakter, jeho optické a haptické vlastnosti, které jsou tak přitažlivé. Jak je vidno, ze smaltu lze vytvořit vše – neklade žádná omezení.
Výběr z textu Aleny Křížové
Fotografie z vernisáže 2.1.2013, foto:Miroslav Potyka
Olina Francová
Je absolventkou Akademie výtvarných umění,atelier Grafiky u prof. Ladislava Čepeláka, 1990
„Olina Francová byla vždy přitahována postavou: osamoceným člověkem, ale i člověkem ve vztazích (Voyer nahlížející oknem, Duchové- pro něž neexistují žádné překážky, Šamani…). Na autorku silně působily dojmy ze vzdálených zemí a poznávání jejich kultur. Můžeme se setkat s inspiracemi z Mexika (cyklus Okna), nebo v současné době z Afriky (cyklus Šamani). Tak se postupně expresivně pojaté figury začaly podřizovat přísnému řádu, tvary se geometrizovaly, až dospěly k základním znakům: k minimalistickému vyjádření, jež evokuje postavy šamanů či masky jako symboly kultu předků.“
Výběr z textu Aleny Křížové
Komentáře
Nebyly přidány žádné komentáře.